Свет
Светскиот ден на водата, и покрај бројните извори на подземни води – милијарди немаат пристап до нea

Иако е постигнат значителен напредок во зголемувањето на пристапот до чиста вода за пиење и канализација, милијарди луѓе, главно во руралните области, сè уште немаат пристап до овој единствен ресурс. Во светот, секој трет човек нема пристап до безбедна вода за пиење, две од пет лица немаат основни услови за миење раце со сапун и вода, а повеќе од 673 милиони луѓе се без тоалети.
Пандемијата на коронавирус ја покажа критичната важност на санитарните услови, хигиената и соодветниот пристап до чиста вода за превенција и контрола на болестите.
Хигиената на рацете спасува животи. Според Светската здравствена организација, миењето раце е една од најефикасните активности што можете да ги преземете за да го намалите ширењето на патогени и да спречите инфекции, вклучително и коронавирус. Сепак, милијарди луѓе сè уште немаат безбедна вода, а средствата за третман на водата се несоодветни.
Меѓународниот ден на водата, 22 март, е датум за славење на водата и подигање на свеста за проблемот на заедниците кои живеат без пристап до безбедни извори на вода.
На Конференцијата на ОН во Рио де Жанеиро во 1993 година, беше одлучено да се одбележува Денот на водата секоја година, а преку повеќе од 30 свои организации, Обединетите нации го решаваат прашањето за водата преку извештаи, нагласувајќи ја важноста на овој ресурс, потсетувајќи дека еден од Целите за планетарен одржлив развој до 2030 година е општиот пристап до чиста вода во соодветни санитарни услови.
Годинава фокусот е на подземните води, а слоганот „Направи ги невидливи видливи“ ја нагласува нејзината важност.Речиси сите моментални слатки води во светот се подземни води и се основа за снабдување со вода за пиење, канализациски системи, земјоделство, индустрија и екосистеми.
Во многу области, подземните води се користат прекумерно и нерационално, а нивниот недостаток би претставувал проблем за човештвото кој би бил решен со децении, па дури и со векови.
На Светскиот ден на водата, новиот извештај на Water Aid и Британскиот геолошки институт открива дека повеќето земји во Африка имаат доволно резерви на подземни води за да се справат со суши најмалку пет години, а некои земји и до 50 години.
Подземните води како „полиса за осигурување“
Извештајот покажува дека подземните води, кои постојат речиси насекаде под земја, можат да спасат стотици илјади животи и да бидат „глобална полиса за осигурување“ од ефектите на климатските промени.
Според извештајот, повеќето земји во Африка имаат доволно подземни води за луѓето не само да преживеат периоди на суша, туку и да напредуваат со нивната паметна употреба.
Етиопија и Мадагаскар – каде што само околу половина од населението има чиста вода во близина на своите домови – и големи делови од Мали и Нигерија имаат доволно подземни води за да ја задоволат побарувачката во следните 50 години.
Секоја субсахарска земја во Африка може да снабдува секој човек со 130 литри вода за пиење дневно од подземните води. Ова значи дека подземните води би можеле да обезбедат заштита од климатските промени во годините што доаѓаат, дури и во услови без дожд.
Извештајот исто така објаснува дека додека подземните води во субсахарска Африка во голема мера се недоволно искористени, прекумерната употреба е широко распространета во другите делови на светот – главно во Јужна Азија. Овој фактор, заедно со недостатокот на регулатива и недоволната експертиза и инвестиции, често доведува до лошо управување, контаминација и загадување – со потенцијално разорни последици.
Во други региони, подземните води се природно загадени со арсен и флуор, што може да доведе до болести, па дури и до смрт, предупредува извештајот.
И во Јужна Азија и во Африка, подземните води се ранливи на загадување од ѓубрива и пестициди поради интензивното земјоделство, токсичните хемикалии и лошо регулираното индустриско функционирање. Дополнителни отежнувачки фактори се лошите санитарни услови и немањето канализациони мрежи.
Извештајот ја нагласува потребата од зголемување на финансиските средства за вода и канализација за маргинализираните заедници преку фиксен процент од годишните владини буџети и од меѓународните донатори и од приватниот сектор.
Исто така, се нагласува дека инвестирањето во одговорен третман на подземните води, знаење, експертиза, финансиска и институционална поддршка – се клучни за обезбедување на спасувачки, одржлива и безбедна вода и санитација за заедниците кои живеат на првата линија на одбрана од климатската криза.
/rts.rs/
Свет
(ВИДЕО) Страшна несреќа во САД, автомобил падна од мост

Во Сакраменто, Калифорнија, автомобил падна од надвозник на автопат. За чудо, и покрај тоа што се превртел и слетал на покривот, возачот преживеал и е во стабилна состојба.
– „Сè се случи како во забавена снимка. „Го видов автомобилот како паѓа и само се обидував што побезболно да ја поминам целата ситуација“, изјави за американските медиуми Кајман Јунг, возачот чија камера го сними ова.
Можеби најстрашниот момент, покрај самата несреќа, беше кога возач на Honda Civic за влакно избегна катастрофа.
„Мило ми е што се испадна најдобро што е можно. „Тој автомобил можеше да слета на секого, додаде Јунг. Двајцата возачи од мојата лева страна беа многу поблиску до него. Тие треба да се чувствуваат како да добиле на лотарија“, рече тој.
Извор: vesti-online.com
Свет
Научниците предупредуваат: Глобалното топење на глечерите се забрзува

Глечерите низ светот се топат со алармантна брзина, при што годишно се губат околу 273 милијарди тони мраз – еквивалентно на потрошувачката на вода на светската популација во текот на 30 години, предупредуваат научниците.
Во нова студија, истражувачите утврдиле дека топењето значително се забрзало во последната деценија. Според податоците, загубата на мраз во периодот од 2012 до 2023 година била за 36% поголема отколку во периодот од 2000 до 2011 година.
Шокантни податоци и неизбежни последици
Наодите, иако загрижувачки, не се изненадување – глобалните температури продолжуваат да растат како резултат на зголемените емисии на стакленички гасови. Професорот Мајкл Земп од Универзитетот во Цирих, коавтор на студијата објавена во списанието Nature, вели дека глечерите веќе изгубиле околу 5% од својот волумен од почетокот на векот.
Разликите по региони се значителни: додека загубата на мраз на Антарктикот изнесува околу 2%, глечерите во европските Алпи загубиле дури 40% од својот волумен. Помалите глечери се топат најбрзо, а многу од нив нема да го преживеат овој век.
Подигање на нивото на морето и ризик од поплави
Глечерите се вториот најголем фактор за покачување на нивото на морето, веднаш по термичката експанзија на океаните. Од 2000 година досега, нивото на морето се зголемило за речиси два сантиметри поради топењето на глечерите, што значи дека дополнителни четири милиони луѓе во крајбрежните региони стануваат ранливи на поплави.
Истражувањето покажува дека загубата на глечерите во иднина ќе биде дури и побрза отколку што се предвидуваше во последниот извештај на Меѓувладината група за климатски промени на ОН (IPCC). Тоа значи дека до крајот на векот можеме да очекуваме повисоко покачување на нивото на морето отколку што се проценуваше досега.
Глечерите – индикатор за иднината на планетата
Покрај тоа што го подигаат нивото на морето, глечерите се витален извор на слатка вода за многу региони, особено во Централна Азија и Андите. Нивното исчезнување ќе има сериозни последици врз водоснабдувањето и екосистемите.
Според професорот Мартин Зигерт од Универзитетот во Ексетер, кој не учествувал во студијата, загубата на глечерите е особено загрижувачка бидејќи укажува на тоа како масивните ледени плочи на Антарктикот и Гренланд би можеле да реагираат на глобалното затоплување.
„Ледените плочи денес губат маса шест пати побрзо отколку пред 30 години. Кога тие почнуваат да се топат, не зборуваме повеќе за сантиметри, туку за метри покачување на нивото на морето“, вели Зигерт.
Стратегија за преживување: Итна потреба од намалување на емисиите
Според Обединетите нации, заштитата на глечерите е „стратегија за преживување“ за планетата. Решението е јасно – неопходно е драстично намалување на емисиите на стакленички гасови.
„Секоја десетинка степен затоплување што ќе ја спречиме, ни заштедува пари, ни спасува животи и ни ги намалува проблемите“, заклучува Земп.
Заклучок
Глобалното топење на глечерите е алармантен знак за климатските промени и нивното влијание врз светот. Без брзи и ефикасни мерки за намалување на емисиите на штетни гасови, последиците ќе бидат сè потешки – од зголемени поплави до недостиг на слатка вода.
Извор: N1Info
Свет
„ADAS“ минатата година измери 859,000 километри сообраќаен метеж во Германија

Германскиот ADAC минатата година објави статистика за сообраќајниот метеж на автопатите. Накратко, ситуацијата е катастрофална. А некои би сакале да се укине самиот месечен билет за јавен превоз кој е речиси единствената алтернатива на автомобилот.
Звучи парадоксално што во Германија, каде вкупната должина на автопатската мрежа е околу 13.200 километри, германскиот автомобилски клуб ADAC измери 859.000 километри метеж во 2024 година – повеќе од 21 пати низ целиот свет долж Екваторот. Но, во земја каде што автопатите некогаш беа синоним за одличен патен сообраќај, ова е тажен факт денес. И збирот од 516.000 прекини, колку што беа забележани минатата година. Вкупната должина на застојот е дури малку пократка отколку во 2023 година, но имаше уште 2.000 прекини и тие вкупно траеја подолго – 448.000 часа. Значи повеќе од 50 години лазење низ стагнација.
За професионалните возачи, Германија стана стапица, вели Свен Кравинкел, сопственик на семејна компанија за камиони од Елсдорф. Ова не само што ги чини возачите нерви, туку и го чини сопственикот на компанијата: камион што е закочен не заработува пари, а платата на возачот оди кај нив. Крачвинкел тврди дека надвор од Германија не е ни приближно толку лошо: во Шпанија или Франција тој проценува дека камионот ќе помине околу 850 километри за еден работен ден, а во Германија ќе има среќа ако успее да помине 500.
Компанијата Елсдорф е во Северна Рајна-Вестфалија. Тоа не е само најнаселената германска покраина, туку според статистиката на ADAC, таа е убедливо најлоша за возачите. Тоа претставува една третина од сообраќајниот метеж во Германија, иако сочинува само 17 отсто од автопатиштата во земјата. Низ оваа провинција не поминува само домашен транспорт, туку и транспорт од исток кон запад на Европа, од север кон југ. Поради толку густ сообраќај, патиштата во таа покраина мора постојано да се реновираат, а тоа изнесува две третини од работите на патиштата!
Крачвинкел го потврдува ова: „Можете да се движите низ Келн, на пример, доцна навечер или навечер, ако сакате да избегнете гужви“. Мораме да планираме за сето тоа, бидејќи за нас сето тоа се трошоците за Баварија (17 проценти) и Баден-Виртемберг (9 проценти) по бројот на прекини. Но, и во однос на вкупната должина на одложувањата (31,5 проценти) и времето поминато во одложувања (34,6 проценти), Северна Рајна-Вестфалија е неприкосновен крал на ужасите на германските автопати.
Соборен е уште еден рекорд од 2023 година: тогаш најдолгиот сообраќаен метеж беше долг „само“ педесет километри, а минатата година имаше еден од над 70 километри. И нема совет за возачите, особено за време на празниците. Апсолутно најлошо е во пресрет на долгите викенди, како што е минатогодишниот петок пред Педесетница на 17 мај (2.500 часа застој на околу 5.200 километри). Инаку, малку полоши денови обично се среда и четврток.
Германскиот ADAC инсистира на тоа дека многу одложувања, особено оние поради работи на патиштата, може донекаде да се ублажат со подобро планирање и побрза работа: на тендерите главниот критериум е редовно цената, а не колку долго ќе трае работата. ADAC, исто така, се приклучи на гласните критики на плановите, првенствено на германските демохристијани (CDU/CSU), за укинување на „Deutschlandticket“, месечен билет за градски и меѓуградски или регионален, воз, автобус и трамвај низ Германија, пренесува Дојче Веле.
-
Хороскоп2 дена
Хороскоп за петок (21 февруари)
-
Хороскоп20 часа
Хороскоп за сабота (22 февруари)
-
Култура2 дена
Три децении монашко служење и духовно татковство на Епископ Партениј, Игумен Бигорски
-
Македонија22 часа
Кај Демир Капија – Смоквица до крај на месец мај ќе има измена на сообраќај, односно целосно затворање на „Тунел Т2“
-
Временска прогноза2 часа
Студот ќе попушти, ќе имаме магла и услови за слаби врнежи од дожд и од снег следната седмица!
-
Македонија5 часа
Во водите на охридско езеро минувачи забележале неексплодирана бомба
-
Магазин1 ден
Како да ја зачувате батеријата на телефонот: Четири клучни совети
-
Мобилни уреди2 часа
Крај на една ера, „Apple“ ја прекина една од најпрепознатливите функции на „iPhone“ по 18 години