Свет
Како социјалните мрежи подигнаа дигитални ѕидови околу нас

Иако социјалните мрежи и апликации можат да бидат многу корисни за комуникација, забава или информирање, останува прашањето – кога има премногу интернет во нашите животи?
Благодарение на телефоните и сеприсутниот интернет, социјалните мрежи и апликациите влегоа во речиси секој дел од нашиот живот. Иако и двете можат да бидат многу корисни за комуникација со семејството и пријателите, и за забава или информирање, останува прашањето – кога всушност има премногу интернет во нашите животи?
Аналитичарите на меѓународните организации велат дека иако светот изгледа поповрзан од кога било, што во многу аспекти навистина е, речиси три милијарди луѓе сè уште немаат пристап до Интернет, а 800 милиони од нив никогаш не користеле компјутер или паметен телефон. Исто така, се проценува дека во следната деценија ќе биде неопходно да се обезбедат ресурси, мрежи и уреди за најмалку уште една милијарда луѓе, за да имаат барем минимални шанси за учество во светската индустрија.
Смартфон за „Добро утро“.
Звучи речиси неверојатно дека над 80 отсто од сопствениците на паметни телефони во развиените земји посегнуваат по својот уред веднаш штом ќе се разбудат. Над половина од нив ги користат и своите паметни телефони за слушање музика или гледање видеа додека се во кревет, кога треба да спијат. Иако паметните телефони го заземаат далеку првото место, таблетите, преносните конзоли за игри и читачите на е-книги се исто така на списокот на уреди што ги користиме кога всушност треба да спиеме.
Така, беше потврдена нова дијагноза, DISD (device induced sleep disorder) или недостаток на сон и нарушување на спиењето поради употреба на уред. Најмалку 200 милиони луѓе во светот страдаат од DISD – само во Европа тој број е близу 50 милиони. Симптомите вклучуваат несоница, нервозно однесување веднаш штом се разбудиме, многу несоница и прекумерна чувствителност на звук и светлина.
Производителите на уреди се исто така многу свесни за оваа навика на милиони луѓе, а во последните неколку години речиси сите нови паметни телефони имаат опција Blue light filter (филтер за сина светлина), со цел да се намали влијанието на екранот врз очите на корисниците во темни средини. За работите да бидат уште позагрижувачки, две третини од корисниците исто така наведуваат дека во првите 15 минути по будењето одат да ги проверат своите профили на Facebook, Instagram или Twitter. Петтина од нив исто така наведуваат дека се будат во текот на ноќта за да ги проверат своите паметни телефони, па повторно се враќаат на спиење.
Зголемување на нивото на стрес
Социјалните мрежи, главно преку апликации, стигнаа до екраните на паметните телевизори, безжичните звучници со Bluetooth, а се повеќе нови модели на автомобили имаат вградена поддршка за овие мрежи во нивниот систем за забава.
Експертите наведуваат дека ова „бомбардирање“ на информации, известувања и известувања од нашите уреди дури неколку пати го зголемува нивото на стрес. Корисниците стануваат лесно раздразливи и не можат да се фокусираат на други секојдневни обврски. Тоа е особено изразено во деловното опкружување, каде што често се „во два света“ – приватни и работни. Кога на ова ќе го додадеме фактот дека голем број работни места и занимања денес вклучуваат и често проверување на е-пошта комуникацијата и пребарување на Интернет, доаѓаме до ситуација дека нивото на стрес кај многу луѓе е речиси на максимум.
Дигитални ѕидови меѓу луѓето
Истражувањето на Обединетите нации покажа дека пандемијата влијаела и на достапноста на Интернет и информации, како и дека бројот на луѓе без пристап до Интернет во светот се зголемил за меѓу 320 и речиси 500 милиони луѓе.
ИТУ (Меѓународната унија за телекомуникации) има слични податоци, наведувајќи дека „во реалниот свет, секој трет човек нема пристап до Интернет или ИТ уред, а секој петти човек никогаш не користел Интернет“. Обединетите нации овој проблем го нарекуваат „дигитален ѕид“, што се поклопува со мапата на развиените и неразвиените земји во светот, бидејќи во 45-те најмалку развиени земји, дури три четвртини од населението никогаш не користеле Интернет.
Загрижувачки е и тоа што добар дел од нив живеат во градовите, а не во руралните средини. Иако другите експерти и активисти обично истакнуваат дека „ова се области зафатени од војна, со постојан недостиг на храна, особено вода“, суштината е дека повеќето од овие луѓе никогаш нема да добијат доволно образование и информации за да го променат својот живот, нашле работа, образувале деца и ги напуштиле војните или загрозените подрачја. ОН наведуваат дека главните проблеми се: „целосен недостиг на телекомуникациска инфраструктура, и чести недостиг на електрична енергија“.
/novimagazin.rs/
Свет
Научниците предупредуваат: Глобалното топење на глечерите се забрзува

Глечерите низ светот се топат со алармантна брзина, при што годишно се губат околу 273 милијарди тони мраз – еквивалентно на потрошувачката на вода на светската популација во текот на 30 години, предупредуваат научниците.
Во нова студија, истражувачите утврдиле дека топењето значително се забрзало во последната деценија. Според податоците, загубата на мраз во периодот од 2012 до 2023 година била за 36% поголема отколку во периодот од 2000 до 2011 година.
Шокантни податоци и неизбежни последици
Наодите, иако загрижувачки, не се изненадување – глобалните температури продолжуваат да растат како резултат на зголемените емисии на стакленички гасови. Професорот Мајкл Земп од Универзитетот во Цирих, коавтор на студијата објавена во списанието Nature, вели дека глечерите веќе изгубиле околу 5% од својот волумен од почетокот на векот.
Разликите по региони се значителни: додека загубата на мраз на Антарктикот изнесува околу 2%, глечерите во европските Алпи загубиле дури 40% од својот волумен. Помалите глечери се топат најбрзо, а многу од нив нема да го преживеат овој век.
Подигање на нивото на морето и ризик од поплави
Глечерите се вториот најголем фактор за покачување на нивото на морето, веднаш по термичката експанзија на океаните. Од 2000 година досега, нивото на морето се зголемило за речиси два сантиметри поради топењето на глечерите, што значи дека дополнителни четири милиони луѓе во крајбрежните региони стануваат ранливи на поплави.
Истражувањето покажува дека загубата на глечерите во иднина ќе биде дури и побрза отколку што се предвидуваше во последниот извештај на Меѓувладината група за климатски промени на ОН (IPCC). Тоа значи дека до крајот на векот можеме да очекуваме повисоко покачување на нивото на морето отколку што се проценуваше досега.
Глечерите – индикатор за иднината на планетата
Покрај тоа што го подигаат нивото на морето, глечерите се витален извор на слатка вода за многу региони, особено во Централна Азија и Андите. Нивното исчезнување ќе има сериозни последици врз водоснабдувањето и екосистемите.
Според професорот Мартин Зигерт од Универзитетот во Ексетер, кој не учествувал во студијата, загубата на глечерите е особено загрижувачка бидејќи укажува на тоа како масивните ледени плочи на Антарктикот и Гренланд би можеле да реагираат на глобалното затоплување.
„Ледените плочи денес губат маса шест пати побрзо отколку пред 30 години. Кога тие почнуваат да се топат, не зборуваме повеќе за сантиметри, туку за метри покачување на нивото на морето“, вели Зигерт.
Стратегија за преживување: Итна потреба од намалување на емисиите
Според Обединетите нации, заштитата на глечерите е „стратегија за преживување“ за планетата. Решението е јасно – неопходно е драстично намалување на емисиите на стакленички гасови.
„Секоја десетинка степен затоплување што ќе ја спречиме, ни заштедува пари, ни спасува животи и ни ги намалува проблемите“, заклучува Земп.
Заклучок
Глобалното топење на глечерите е алармантен знак за климатските промени и нивното влијание врз светот. Без брзи и ефикасни мерки за намалување на емисиите на штетни гасови, последиците ќе бидат сè потешки – од зголемени поплави до недостиг на слатка вода.
Извор: N1Info
Свет
„ADAS“ минатата година измери 859,000 километри сообраќаен метеж во Германија

Германскиот ADAC минатата година објави статистика за сообраќајниот метеж на автопатите. Накратко, ситуацијата е катастрофална. А некои би сакале да се укине самиот месечен билет за јавен превоз кој е речиси единствената алтернатива на автомобилот.
Звучи парадоксално што во Германија, каде вкупната должина на автопатската мрежа е околу 13.200 километри, германскиот автомобилски клуб ADAC измери 859.000 километри метеж во 2024 година – повеќе од 21 пати низ целиот свет долж Екваторот. Но, во земја каде што автопатите некогаш беа синоним за одличен патен сообраќај, ова е тажен факт денес. И збирот од 516.000 прекини, колку што беа забележани минатата година. Вкупната должина на застојот е дури малку пократка отколку во 2023 година, но имаше уште 2.000 прекини и тие вкупно траеја подолго – 448.000 часа. Значи повеќе од 50 години лазење низ стагнација.
За професионалните возачи, Германија стана стапица, вели Свен Кравинкел, сопственик на семејна компанија за камиони од Елсдорф. Ова не само што ги чини возачите нерви, туку и го чини сопственикот на компанијата: камион што е закочен не заработува пари, а платата на возачот оди кај нив. Крачвинкел тврди дека надвор од Германија не е ни приближно толку лошо: во Шпанија или Франција тој проценува дека камионот ќе помине околу 850 километри за еден работен ден, а во Германија ќе има среќа ако успее да помине 500.
Компанијата Елсдорф е во Северна Рајна-Вестфалија. Тоа не е само најнаселената германска покраина, туку според статистиката на ADAC, таа е убедливо најлоша за возачите. Тоа претставува една третина од сообраќајниот метеж во Германија, иако сочинува само 17 отсто од автопатиштата во земјата. Низ оваа провинција не поминува само домашен транспорт, туку и транспорт од исток кон запад на Европа, од север кон југ. Поради толку густ сообраќај, патиштата во таа покраина мора постојано да се реновираат, а тоа изнесува две третини од работите на патиштата!
Крачвинкел го потврдува ова: „Можете да се движите низ Келн, на пример, доцна навечер или навечер, ако сакате да избегнете гужви“. Мораме да планираме за сето тоа, бидејќи за нас сето тоа се трошоците за Баварија (17 проценти) и Баден-Виртемберг (9 проценти) по бројот на прекини. Но, и во однос на вкупната должина на одложувањата (31,5 проценти) и времето поминато во одложувања (34,6 проценти), Северна Рајна-Вестфалија е неприкосновен крал на ужасите на германските автопати.
Соборен е уште еден рекорд од 2023 година: тогаш најдолгиот сообраќаен метеж беше долг „само“ педесет километри, а минатата година имаше еден од над 70 километри. И нема совет за возачите, особено за време на празниците. Апсолутно најлошо е во пресрет на долгите викенди, како што е минатогодишниот петок пред Педесетница на 17 мај (2.500 часа застој на околу 5.200 километри). Инаку, малку полоши денови обично се среда и четврток.
Германскиот ADAC инсистира на тоа дека многу одложувања, особено оние поради работи на патиштата, може донекаде да се ублажат со подобро планирање и побрза работа: на тендерите главниот критериум е редовно цената, а не колку долго ќе трае работата. ADAC, исто така, се приклучи на гласните критики на плановите, првенствено на германските демохристијани (CDU/CSU), за укинување на „Deutschlandticket“, месечен билет за градски и меѓуградски или регионален, воз, автобус и трамвај низ Германија, пренесува Дојче Веле.
Свет
Санторини не мирува, нов силен земјотрес регистриран пред неполн час, ова се информациите

Земјотрес со јачина од 5,3 степени според Рихтеровата скала е регистриран во понеделник, 10 февруари, во 21 часот и 16 минути во областа Санторини во Грција. Според достапните податоци, епицентарот на земјотресот бил лоциран во областа со географски координати на географска ширина 36,6741 и географска должина 25,6137.
Епицентарот на земјотресот, според податоците на Европско-медитеранскиот сеизмолошки центар, се наоѓа на длабочина од приближно 14 километри југозападно од областа Камарион, под површината на земјата.

ФОТО: ЕМСЦ
-
Хороскоп2 дена
Хороскоп за петок (21 февруари)
-
Хороскоп13 часа
Хороскоп за сабота (22 февруари)
-
Македонија2 дена
Нова бензинска станица на ЛУКОИЛ во Гостивар, целосно модернизиран објект во населба Драчево
-
Култура2 дена
Три децении монашко служење и духовно татковство на Епископ Партениј, Игумен Бигорски
-
Македонија14 часа
Кај Демир Капија – Смоквица до крај на месец мај ќе има измена на сообраќај, односно целосно затворање на „Тунел Т2“
-
Магазин22 часа
Како да ја зачувате батеријата на телефонот: Четири клучни совети
-
Lifestyle22 часа
Храна која е ултра-обработена, но не е лоша за вашето здравје
-
Автомобили21 час
Dacia подготвува електричен автомобил поевтин од новото Twingo