Следете не

Свет

Протеините од алги делумно го обновуваат човечкиот вид

Објавено пред

на

Глетката на потполно слеп човек, кој се лекуваше со еден вид терапија наречена оптогенетика, делумно беше обновена со употреба на светлочувствителни протеини кои најпрво беа пронајдени во алгите.

Човекот, чиј идентитет не е откриен, живее во Бретања, Франција, и се лекувал во Париз, а овој вид на терапија првпат сфатил кога сфатил дека може да ги види обоените ленти на пешачкиот премин, пренесува Би-Би-Си .

Пред 40 години му беше дијагностициран ретинитис пигментоза, што доведува до смрт на клетките чувствителни на светлина на површината на мрежницата.

Оваа болест погодува повеќе од два милиони луѓе ширум светот, и иако целосното слепило е ретко, човекот немал вид во последните две децении.

Оптогенетиката, која е новина во медицината, користи светлина за прецизно контролирање на активноста на мозочните клетки, а научниците ја користат за да ја вратат способноста на едното око да открие светлина.

Техниката се базира на протеини, произведени во алги, кои го менуваат нивното однесување како одговор на светлината.

Првиот чекор во третманот беше генетска терапија, а генетските упатства за правење родопсин беа земени од алги и им беа дадени на клетките во длабоките преживеани слоеви на мрежницата на задниот дел од окото.

Потребни беа месеци за да се акумулира доволно високо ниво на родопсин во окото и мозокот во суштина да научи нов јазик за да може повторно да види.

Д-р Хозе-Алан Сахел, од Институтот за вид, во Париз, рече дека овој пациент на почетокот бил малку фрустриран затоа што траело многу време помеѓу инјекцијата и моментот кога започнал да гледа нешто. Во моментот кога човекот ги видел патеките на пешачкиот премин, сите биле возбудени. Човекот нема совршен вид, но разликата помеѓу отсуството на вид, па дури и ограничениот вид може да ги промени животите.

Професорот Ботонд Роска, од Универзитетот во Базел, рече дека наодите даваат доказ за концептот дека е можна употреба на оптогенетска терапија за делумно закрепнување на видот. Експертите истакнуваат дека оваа нова возбудлива технологија може да им помогне на луѓето чиј вид е сериозно нарушен.

Свет

(ВИДЕО) Страшна несреќа во САД, автомобил падна од мост

Објавено пред

на

Во Сакраменто, Калифорнија, автомобил падна од надвозник на автопат. За чудо, и покрај тоа што се превртел и слетал на покривот, возачот преживеал и е во стабилна состојба.

„Сè се случи како во забавена снимка. „Го видов автомобилот како паѓа и само се обидував што побезболно да ја поминам целата ситуација“, изјави за американските медиуми Кајман Јунг, возачот чија камера го сними ова.

Можеби најстрашниот момент, покрај самата несреќа, беше кога возач на Honda Civic за влакно избегна катастрофа.

Мило ми е што се испадна најдобро што е можно. „Тој автомобил можеше да слета на секого, додаде Јунг. Двајцата возачи од мојата лева страна беа многу поблиску до него. Тие треба да се чувствуваат како да добиле на лотарија“, рече тој.

Извор: vesti-online.com

Прочитај повеќе...

Свет

Научниците предупредуваат: Глобалното топење на глечерите се забрзува

Објавено пред

на

Глечерите низ светот се топат со алармантна брзина, при што годишно се губат околу 273 милијарди тони мраз – еквивалентно на потрошувачката на вода на светската популација во текот на 30 години, предупредуваат научниците.

Во нова студија, истражувачите утврдиле дека топењето значително се забрзало во последната деценија. Според податоците, загубата на мраз во периодот од 2012 до 2023 година била за 36% поголема отколку во периодот од 2000 до 2011 година.

Шокантни податоци и неизбежни последици

Наодите, иако загрижувачки, не се изненадување – глобалните температури продолжуваат да растат како резултат на зголемените емисии на стакленички гасови. Професорот Мајкл Земп од Универзитетот во Цирих, коавтор на студијата објавена во списанието Nature, вели дека глечерите веќе изгубиле околу 5% од својот волумен од почетокот на векот.

Разликите по региони се значителни: додека загубата на мраз на Антарктикот изнесува околу 2%, глечерите во европските Алпи загубиле дури 40% од својот волумен. Помалите глечери се топат најбрзо, а многу од нив нема да го преживеат овој век.

Подигање на нивото на морето и ризик од поплави

Глечерите се вториот најголем фактор за покачување на нивото на морето, веднаш по термичката експанзија на океаните. Од 2000 година досега, нивото на морето се зголемило за речиси два сантиметри поради топењето на глечерите, што значи дека дополнителни четири милиони луѓе во крајбрежните региони стануваат ранливи на поплави.

Истражувањето покажува дека загубата на глечерите во иднина ќе биде дури и побрза отколку што се предвидуваше во последниот извештај на Меѓувладината група за климатски промени на ОН (IPCC). Тоа значи дека до крајот на векот можеме да очекуваме повисоко покачување на нивото на морето отколку што се проценуваше досега.

Глечерите – индикатор за иднината на планетата

Покрај тоа што го подигаат нивото на морето, глечерите се витален извор на слатка вода за многу региони, особено во Централна Азија и Андите. Нивното исчезнување ќе има сериозни последици врз водоснабдувањето и екосистемите.

Според професорот Мартин Зигерт од Универзитетот во Ексетер, кој не учествувал во студијата, загубата на глечерите е особено загрижувачка бидејќи укажува на тоа како масивните ледени плочи на Антарктикот и Гренланд би можеле да реагираат на глобалното затоплување.

„Ледените плочи денес губат маса шест пати побрзо отколку пред 30 години. Кога тие почнуваат да се топат, не зборуваме повеќе за сантиметри, туку за метри покачување на нивото на морето“, вели Зигерт.

Стратегија за преживување: Итна потреба од намалување на емисиите

Според Обединетите нации, заштитата на глечерите е „стратегија за преживување“ за планетата. Решението е јасно – неопходно е драстично намалување на емисиите на стакленички гасови.

„Секоја десетинка степен затоплување што ќе ја спречиме, ни заштедува пари, ни спасува животи и ни ги намалува проблемите“, заклучува Земп.

Заклучок

Глобалното топење на глечерите е алармантен знак за климатските промени и нивното влијание врз светот. Без брзи и ефикасни мерки за намалување на емисиите на штетни гасови, последиците ќе бидат сè потешки – од зголемени поплави до недостиг на слатка вода.

Извор: N1Info

Прочитај повеќе...

Свет

„ADAS“ минатата година измери 859,000 километри сообраќаен метеж во Германија

Објавено пред

на

Германскиот ADAC минатата година објави статистика за сообраќајниот метеж на автопатите. Накратко, ситуацијата е катастрофална. А некои би сакале да се укине самиот месечен билет за јавен превоз кој е речиси единствената алтернатива на автомобилот.

Звучи парадоксално што во Германија, каде вкупната должина на автопатската мрежа е околу 13.200 километри, германскиот автомобилски клуб ADAC измери 859.000 километри метеж во 2024 година – повеќе од 21 пати низ целиот свет долж Екваторот. Но, во земја каде што автопатите некогаш беа синоним за одличен патен сообраќај, ова е тажен факт денес. И збирот од 516.000 прекини, колку што беа забележани минатата година. Вкупната должина на застојот е дури малку пократка отколку во 2023 година, но имаше уште 2.000 прекини и тие вкупно траеја подолго – 448.000 часа. Значи повеќе од 50 години лазење низ стагнација.

За професионалните возачи, Германија стана стапица, вели Свен Кравинкел, сопственик на семејна компанија за камиони од Елсдорф. Ова не само што ги чини возачите нерви, туку и го чини сопственикот на компанијата: камион што е закочен не заработува пари, а платата на возачот оди кај нив. Крачвинкел тврди дека надвор од Германија не е ни приближно толку лошо: во Шпанија или Франција тој проценува дека камионот ќе помине околу 850 километри за еден работен ден, а во Германија ќе има среќа ако успее да помине 500.

Компанијата Елсдорф е во Северна Рајна-Вестфалија. Тоа не е само најнаселената германска покраина, туку според статистиката на ADAC, таа е убедливо најлоша за возачите. Тоа претставува една третина од сообраќајниот метеж во Германија, иако сочинува само 17 отсто од автопатиштата во земјата. Низ оваа провинција не поминува само домашен транспорт, туку и транспорт од исток кон запад на Европа, од север кон југ. Поради толку густ сообраќај, патиштата во таа покраина мора постојано да се реновираат, а тоа изнесува две третини од работите на патиштата!

Крачвинкел го потврдува ова: „Можете да се движите низ Келн, на пример, доцна навечер или навечер, ако сакате да избегнете гужви“. Мораме да планираме за сето тоа, бидејќи за нас сето тоа се трошоците за Баварија (17 проценти) и Баден-Виртемберг (9 проценти) по бројот на прекини. Но, и во однос на вкупната должина на одложувањата (31,5 проценти) и времето поминато во одложувања (34,6 проценти), Северна Рајна-Вестфалија е неприкосновен крал на ужасите на германските автопати.

Соборен е уште еден рекорд од 2023 година: тогаш најдолгиот сообраќаен метеж беше долг „само“ педесет километри, а минатата година имаше еден од над 70 километри. И нема совет за возачите, особено за време на празниците. Апсолутно најлошо е во пресрет на долгите викенди, како што е минатогодишниот петок пред Педесетница на 17 мај (2.500 часа застој на околу 5.200 километри). Инаку, малку полоши денови обично се среда и четврток.

Германскиот ADAC инсистира на тоа дека многу одложувања, особено оние поради работи на патиштата, може донекаде да се ублажат со подобро планирање и побрза работа: на тендерите главниот критериум е редовно цената, а не колку долго ќе трае работата. ADAC, исто така, се приклучи на гласните критики на плановите, првенствено на германските демохристијани (CDU/CSU), за укинување на „Deutschlandticket“, месечен билет за градски и меѓуградски или регионален, воз, автобус и трамвај низ Германија, пренесува Дојче Веле.

Прочитај повеќе...

Facebook

Последни објави

Хороскоп9 часа

Хороскоп за сабота (8 март)

Овен Можете да очекувате генерално добар ден за работа. Пред вас е поволна атмосфера да решите некои работи. Опуштени сте...

Македонија19 часа

Цената на бензин горивата од ноќеска солидно се намалува

Малопродажната цена на бензинот ЕУРОСУПЕР БС-95, се намалува за 2,50 ден/лит, во однос на малопродажната цена утврдена со одлуката за...

Спорт21 час

Првиот човек на ФФМ, Масар Омерагиќ ги претстави новите партнери – Гранд Ауто

Гранд Ауто, официјалниот застапник на Ford, Hyundai, MG Motor и Chery за Македонија постигнаа договор со Фудбалската Федерација на Македонија...

Магазин21 час

Победници на MWC 2025: Кој телефон ја освои титулата најдобар на најголемиот технолошки настан?

На овогодинешниот Mobile World Congress (MWC 2025) во Барселона, беа објавени победниците на престижните Global Mobile (GLOMO) награди. Овие награди...

Магазин21 час

Nothing Phone (3a) и (3a) Pro: Нови телефони со иновативен дизајн и одлични карактеристики

Nothing официјално ги претстави новите телефони Nothing Phone (3a) и Phone (3a) Pro на саемот MWC 2025. Двата модели се...

Магазин21 час

YouTube сака да користи машинско учење за откривање на лажна возраст

YouTube оваа година слави 20 години постоење и ги открива своите планови за 2025 година. Иако платформата постои две децении,...

Хороскоп1 ден

Хороскоп за петок (7 март)

Овен Можно е да не доаѓаат финансии онака како што ги очекувате. Тоа ви го менува концептот за работата. Саканата...

Кичево1 ден

ЕВН КЕЦ Кичево ќе работи на терен, времен прекин на електродистрибуција ќе има с.Кнежино и неколку кичевски улици, ова се информациите

Како што информираат од ЕВН, поради зафати на електродистрибутивната мрежа утре на ден 07.03 – петок, „ЕВН КЕЦ Кичево“ ќе работи...

Спорт2 дена

Младата женска фудбалска репрезентација до 17 години со „петарда“ против своите врснички од Молдавија, 5:0 за нашите девојки кои ветуваат одлична игра!

Млада женска репрезентација на Македонија до 17 години славеше убедлива победа со 5:0 против соодветната селекција на Молдавија во рамките...

Lifestyle2 дена

Седумте најлоши намирници што можете да ги консумирате пред тренинг

Сите знаеме дека покрај редовното вежбање, важно е и да се храниме здраво. Но, некои здрави намирници што ги консумирате...

НАЈЧИТАНИ