Свет
Затворени банките во Кабул, цените на храната растат

Една недела откако Талибанците го зазедоа Кабул, се поголем број луѓе во главниот град на Авганистан се соочуваат со секојдневна борба да се справат со работната ситуација, додека банките се уште се затворени, а цените на храната растат, пренесува Ројтерс.
Илјадници луѓе што ги преплавија влезните места на аеродромот и се бореа за места на летовите од Кабул, даваат најреална слика за немирите во градот по падот на владата поддржана од Запад.
Но, како што минуваат деновите, секојдневните грижи за храна и кирии ја зголемуваат неизвесноста во земјата чија кревка економија е разбиена поради исчезнувањето на меѓународната поддршка.
Уште пред Талибанците да влезат во градот минатата недела, условите се влошуваа, бунтовниците брзо напредуваа низ провинциските градови, соборувајќи ја вредноста на локалната авганистанска валута во опаѓање во однос на американскиот долар и дополнително притискајќи да растат основните цени на храната.
Цените на основните намирници како што се брашното, маслото и оризот се зголемија за дури 10 до 20 проценти за неколку дена, а бидејќи банките се уште беа затворени, многу луѓе не можеа да пристапат до своите заштеди.
Бидејќи канцелариите на Western Union исто така беа затворени, плаќањата од странство пресушија.
Додека сообраќајот продолжи преку главните копнени граници кон соседен Пакистан, тешките услови на суша низ целата земја ги влошија тешкотиите со кои се соочуваат многумина и принудија илјадници луѓе во градовите да се обидат да преживеат во шатори и привремени засолништа.
Меѓународните групи за помош во неделата соопштија дека суспендирањето на комерцијалните летови кон Авганистан значи дека не постои начин за снабдување со лекови и друга помош.
Сега тешкотиите се повеќе стигнуваат до градовите, влијаејќи на пониската средна класа, која доживеа подобрување на нејзиниот животен стандард во текот на две децении откако Талибанците беа последни на власт.
Во исто време, илјадници Авганистанци чекаат пред влезот на аеродромот во Кабул, со надеж дека ќе ја напуштат земјата откако Талибанците дојдоа на власт. Најмалку 20 лица загинаа во гужви пред аеродромот во Кабул, изјави претставник на НАТО за Ројтерс.
Американскиот претседател Џо Бајден изјави дека американските војници го прошириле периметарот околу објектот во главниот град на Авганистан. Бајден рече дека САД евакуирале близу 28.000 луѓе од овој аеродром минатата недела.
Американскиот претседател рече дека евакуацијата од аеродромот во Кабул се забрзува и дека се водат разговори со лидерите на другите земји за продолжување на таа акција по 31 август. Бајден додаде дека се надева дека тоа нема да се случи.
Крајниот рок за повлекување на американските сили од Авганистан, кој е закажан за 31 август, е „црвената линија“, и доколку се прекрши, последиците сепак ќе следат, изјави во понеделникот портпаролот на Талибанците Сухаил Шахин.
Извор: Slobodnaevropa
Фото: Unsplash
Свет
Научниците предупредуваат: Глобалното топење на глечерите се забрзува

Глечерите низ светот се топат со алармантна брзина, при што годишно се губат околу 273 милијарди тони мраз – еквивалентно на потрошувачката на вода на светската популација во текот на 30 години, предупредуваат научниците.
Во нова студија, истражувачите утврдиле дека топењето значително се забрзало во последната деценија. Според податоците, загубата на мраз во периодот од 2012 до 2023 година била за 36% поголема отколку во периодот од 2000 до 2011 година.
Шокантни податоци и неизбежни последици
Наодите, иако загрижувачки, не се изненадување – глобалните температури продолжуваат да растат како резултат на зголемените емисии на стакленички гасови. Професорот Мајкл Земп од Универзитетот во Цирих, коавтор на студијата објавена во списанието Nature, вели дека глечерите веќе изгубиле околу 5% од својот волумен од почетокот на векот.
Разликите по региони се значителни: додека загубата на мраз на Антарктикот изнесува околу 2%, глечерите во европските Алпи загубиле дури 40% од својот волумен. Помалите глечери се топат најбрзо, а многу од нив нема да го преживеат овој век.
Подигање на нивото на морето и ризик од поплави
Глечерите се вториот најголем фактор за покачување на нивото на морето, веднаш по термичката експанзија на океаните. Од 2000 година досега, нивото на морето се зголемило за речиси два сантиметри поради топењето на глечерите, што значи дека дополнителни четири милиони луѓе во крајбрежните региони стануваат ранливи на поплави.
Истражувањето покажува дека загубата на глечерите во иднина ќе биде дури и побрза отколку што се предвидуваше во последниот извештај на Меѓувладината група за климатски промени на ОН (IPCC). Тоа значи дека до крајот на векот можеме да очекуваме повисоко покачување на нивото на морето отколку што се проценуваше досега.
Глечерите – индикатор за иднината на планетата
Покрај тоа што го подигаат нивото на морето, глечерите се витален извор на слатка вода за многу региони, особено во Централна Азија и Андите. Нивното исчезнување ќе има сериозни последици врз водоснабдувањето и екосистемите.
Според професорот Мартин Зигерт од Универзитетот во Ексетер, кој не учествувал во студијата, загубата на глечерите е особено загрижувачка бидејќи укажува на тоа како масивните ледени плочи на Антарктикот и Гренланд би можеле да реагираат на глобалното затоплување.
„Ледените плочи денес губат маса шест пати побрзо отколку пред 30 години. Кога тие почнуваат да се топат, не зборуваме повеќе за сантиметри, туку за метри покачување на нивото на морето“, вели Зигерт.
Стратегија за преживување: Итна потреба од намалување на емисиите
Според Обединетите нации, заштитата на глечерите е „стратегија за преживување“ за планетата. Решението е јасно – неопходно е драстично намалување на емисиите на стакленички гасови.
„Секоја десетинка степен затоплување што ќе ја спречиме, ни заштедува пари, ни спасува животи и ни ги намалува проблемите“, заклучува Земп.
Заклучок
Глобалното топење на глечерите е алармантен знак за климатските промени и нивното влијание врз светот. Без брзи и ефикасни мерки за намалување на емисиите на штетни гасови, последиците ќе бидат сè потешки – од зголемени поплави до недостиг на слатка вода.
Извор: N1Info
Свет
„ADAS“ минатата година измери 859,000 километри сообраќаен метеж во Германија

Германскиот ADAC минатата година објави статистика за сообраќајниот метеж на автопатите. Накратко, ситуацијата е катастрофална. А некои би сакале да се укине самиот месечен билет за јавен превоз кој е речиси единствената алтернатива на автомобилот.
Звучи парадоксално што во Германија, каде вкупната должина на автопатската мрежа е околу 13.200 километри, германскиот автомобилски клуб ADAC измери 859.000 километри метеж во 2024 година – повеќе од 21 пати низ целиот свет долж Екваторот. Но, во земја каде што автопатите некогаш беа синоним за одличен патен сообраќај, ова е тажен факт денес. И збирот од 516.000 прекини, колку што беа забележани минатата година. Вкупната должина на застојот е дури малку пократка отколку во 2023 година, но имаше уште 2.000 прекини и тие вкупно траеја подолго – 448.000 часа. Значи повеќе од 50 години лазење низ стагнација.
За професионалните возачи, Германија стана стапица, вели Свен Кравинкел, сопственик на семејна компанија за камиони од Елсдорф. Ова не само што ги чини возачите нерви, туку и го чини сопственикот на компанијата: камион што е закочен не заработува пари, а платата на возачот оди кај нив. Крачвинкел тврди дека надвор од Германија не е ни приближно толку лошо: во Шпанија или Франција тој проценува дека камионот ќе помине околу 850 километри за еден работен ден, а во Германија ќе има среќа ако успее да помине 500.
Компанијата Елсдорф е во Северна Рајна-Вестфалија. Тоа не е само најнаселената германска покраина, туку според статистиката на ADAC, таа е убедливо најлоша за возачите. Тоа претставува една третина од сообраќајниот метеж во Германија, иако сочинува само 17 отсто од автопатиштата во земјата. Низ оваа провинција не поминува само домашен транспорт, туку и транспорт од исток кон запад на Европа, од север кон југ. Поради толку густ сообраќај, патиштата во таа покраина мора постојано да се реновираат, а тоа изнесува две третини од работите на патиштата!
Крачвинкел го потврдува ова: „Можете да се движите низ Келн, на пример, доцна навечер или навечер, ако сакате да избегнете гужви“. Мораме да планираме за сето тоа, бидејќи за нас сето тоа се трошоците за Баварија (17 проценти) и Баден-Виртемберг (9 проценти) по бројот на прекини. Но, и во однос на вкупната должина на одложувањата (31,5 проценти) и времето поминато во одложувања (34,6 проценти), Северна Рајна-Вестфалија е неприкосновен крал на ужасите на германските автопати.
Соборен е уште еден рекорд од 2023 година: тогаш најдолгиот сообраќаен метеж беше долг „само“ педесет километри, а минатата година имаше еден од над 70 километри. И нема совет за возачите, особено за време на празниците. Апсолутно најлошо е во пресрет на долгите викенди, како што е минатогодишниот петок пред Педесетница на 17 мај (2.500 часа застој на околу 5.200 километри). Инаку, малку полоши денови обично се среда и четврток.
Германскиот ADAC инсистира на тоа дека многу одложувања, особено оние поради работи на патиштата, може донекаде да се ублажат со подобро планирање и побрза работа: на тендерите главниот критериум е редовно цената, а не колку долго ќе трае работата. ADAC, исто така, се приклучи на гласните критики на плановите, првенствено на германските демохристијани (CDU/CSU), за укинување на „Deutschlandticket“, месечен билет за градски и меѓуградски или регионален, воз, автобус и трамвај низ Германија, пренесува Дојче Веле.
Свет
Санторини не мирува, нов силен земјотрес регистриран пред неполн час, ова се информациите

Земјотрес со јачина од 5,3 степени според Рихтеровата скала е регистриран во понеделник, 10 февруари, во 21 часот и 16 минути во областа Санторини во Грција. Според достапните податоци, епицентарот на земјотресот бил лоциран во областа со географски координати на географска ширина 36,6741 и географска должина 25,6137.
Епицентарот на земјотресот, според податоците на Европско-медитеранскиот сеизмолошки центар, се наоѓа на длабочина од приближно 14 километри југозападно од областа Камарион, под површината на земјата.

ФОТО: ЕМСЦ
-
Култура1 ден
Кичевското архиерејско намесништво со известување по повод Задушница
-
Хороскоп2 дена
Хороскоп за среда (19 февруари)
-
Хороскоп22 часа
Хороскоп за четврток (20 февруари)
-
Временска прогноза2 дена
Следи целосно разведрување, но ќе биде многу ладно – ова се сите актуелни метео информации
-
Автомобили2 дена
Дали автомобилскиот бренд „Fiat“ на голема врата го враќа моделот „Punto“ ?
-
Скопје1 ден
Вчера 17-годишник бил прегазен од автомобил на бул. „Гоце Делчев“ во Скопје
-
Македонија8 часа
Нова бензинска станица на ЛУКОИЛ во Гостивар, целосно модернизиран објект во населба Драчево
-
Спорт1 ден
ФФМ со реакција: Закажаното Собрание на ОФС Охрид не е според Статутот на сојузот