Свет
Официјално започна најголемото чистење на океаните во светот

Планетата Земја е во опасност. Нашата планета се гуши во ѓубре што го оставаме зад себе. Пластиката ни го убива морскиот живот. Нашите ресурси се во опасност. Што можеме да сториме за тоа?
Неколку компании ги здружија силите во овој процес, а денес имаме доброволци кои го чистат нередот. Прво, да разгледаме некои статистики. Полошо е отколку што некогаш може да замислите.
– Се произведуваат над 300 милиони тони пластика секоја година
– Половина од овие пластични артикли се наменети за еднократна употреба. На пластиката што ја користите неколку секунди треба стотици години да се распаѓа
– Повеќе од 8 милиони тони пластика завршуваат во океаните
– 33% од морските видови се заглавени во пластика
– Над 90% од сите морска храна имаат парчиња пластика во стомакот
– 40% од целата пластика се користи за пакување производи
– Луѓето користат 500 милијарди пластични кеси секоја година или еден милион кеси секоја минута
– Во последната деценија, луѓето произведоа повеќе пластика отколку во изминатите 100 години
Разни водни месо, создавајќи вртливиот вител. Така се заглави целата пластика во оваа област. Пластиката не може да ги направи бреговите и не може да се исчисти. Патот за прв пат е откриен во средината на осумдесеттите години на минатиот век, а се наоѓа помеѓу Калифорнија и Хаваи.
Специјална технологија за расчистување
Силвија Ерл забележува дека океаните треба да се почитуваат и да се грижат, затоа што ние зависиме од нив.
Чистење на океаните се заложи за чистење на океаните и започна огромен проект. Компанијата користи напредна технологија за чистење на пластиката. Постои систем на лебдечки бум дизајниран да ја тестира ефикасноста на овој проект. Беше распоредено од заливот Сан Франциско. Компанијата објаснува дека нивната технологија може да исчисти половина од лепенката на секои пет години.
Силата на системот
Бојан Слат (18) ја основа компанијата во 2013 година. Холандскиот изумител имаше голема мисија напред. Денес, тие користат напредна технологија за расчистување на океаните. Системот опфаќа десетици лебдечки бум кои ќе ја заробат пластиката и ќе ја донесат на брегот. Секој бум може да фати 150.000 фунти пластика годишно.
Системите за бум беа ослободени 1.400 милји до лепенката минатиот октомври. Ова го означи почетокот на процесот и бумите ќе лебдат заедно со струите во форма на U. Системот се движи со струите, што го прави целиот процес многу полесен.
Има мрежа од 10 метри под секој бум. Неговата цел е да собере мали парчиња пластика. Штом се наполни бумот, флота излегува на бум и ја пренесува пластиката на бреговите. Пластиката подоцна се сортира и рециклира. Рибата може да се фати исто така, но од компанијата велат дека пребивањето е доволно мало за рибите да поминат под него без никакви проблеми.
Некои извори откриле дека компанијата ќе ги затвори напорите за расчистување на морињата. Сепак, ништо од ова не е точно. Компанијата објавува новости за успехот. Еден од бумот се распадна и се поправи.
Компанијата ќе ја рециклира и повторно употреби пластиката. Тие подоцна планираат да создадат висококвалитетни телефони, столови, очила за сонце, делови за автомобили и други производи.
Свет
Научниците предупредуваат: Глобалното топење на глечерите се забрзува

Глечерите низ светот се топат со алармантна брзина, при што годишно се губат околу 273 милијарди тони мраз – еквивалентно на потрошувачката на вода на светската популација во текот на 30 години, предупредуваат научниците.
Во нова студија, истражувачите утврдиле дека топењето значително се забрзало во последната деценија. Според податоците, загубата на мраз во периодот од 2012 до 2023 година била за 36% поголема отколку во периодот од 2000 до 2011 година.
Шокантни податоци и неизбежни последици
Наодите, иако загрижувачки, не се изненадување – глобалните температури продолжуваат да растат како резултат на зголемените емисии на стакленички гасови. Професорот Мајкл Земп од Универзитетот во Цирих, коавтор на студијата објавена во списанието Nature, вели дека глечерите веќе изгубиле околу 5% од својот волумен од почетокот на векот.
Разликите по региони се значителни: додека загубата на мраз на Антарктикот изнесува околу 2%, глечерите во европските Алпи загубиле дури 40% од својот волумен. Помалите глечери се топат најбрзо, а многу од нив нема да го преживеат овој век.
Подигање на нивото на морето и ризик од поплави
Глечерите се вториот најголем фактор за покачување на нивото на морето, веднаш по термичката експанзија на океаните. Од 2000 година досега, нивото на морето се зголемило за речиси два сантиметри поради топењето на глечерите, што значи дека дополнителни четири милиони луѓе во крајбрежните региони стануваат ранливи на поплави.
Истражувањето покажува дека загубата на глечерите во иднина ќе биде дури и побрза отколку што се предвидуваше во последниот извештај на Меѓувладината група за климатски промени на ОН (IPCC). Тоа значи дека до крајот на векот можеме да очекуваме повисоко покачување на нивото на морето отколку што се проценуваше досега.
Глечерите – индикатор за иднината на планетата
Покрај тоа што го подигаат нивото на морето, глечерите се витален извор на слатка вода за многу региони, особено во Централна Азија и Андите. Нивното исчезнување ќе има сериозни последици врз водоснабдувањето и екосистемите.
Според професорот Мартин Зигерт од Универзитетот во Ексетер, кој не учествувал во студијата, загубата на глечерите е особено загрижувачка бидејќи укажува на тоа како масивните ледени плочи на Антарктикот и Гренланд би можеле да реагираат на глобалното затоплување.
„Ледените плочи денес губат маса шест пати побрзо отколку пред 30 години. Кога тие почнуваат да се топат, не зборуваме повеќе за сантиметри, туку за метри покачување на нивото на морето“, вели Зигерт.
Стратегија за преживување: Итна потреба од намалување на емисиите
Според Обединетите нации, заштитата на глечерите е „стратегија за преживување“ за планетата. Решението е јасно – неопходно е драстично намалување на емисиите на стакленички гасови.
„Секоја десетинка степен затоплување што ќе ја спречиме, ни заштедува пари, ни спасува животи и ни ги намалува проблемите“, заклучува Земп.
Заклучок
Глобалното топење на глечерите е алармантен знак за климатските промени и нивното влијание врз светот. Без брзи и ефикасни мерки за намалување на емисиите на штетни гасови, последиците ќе бидат сè потешки – од зголемени поплави до недостиг на слатка вода.
Извор: N1Info
Свет
„ADAS“ минатата година измери 859,000 километри сообраќаен метеж во Германија

Германскиот ADAC минатата година објави статистика за сообраќајниот метеж на автопатите. Накратко, ситуацијата е катастрофална. А некои би сакале да се укине самиот месечен билет за јавен превоз кој е речиси единствената алтернатива на автомобилот.
Звучи парадоксално што во Германија, каде вкупната должина на автопатската мрежа е околу 13.200 километри, германскиот автомобилски клуб ADAC измери 859.000 километри метеж во 2024 година – повеќе од 21 пати низ целиот свет долж Екваторот. Но, во земја каде што автопатите некогаш беа синоним за одличен патен сообраќај, ова е тажен факт денес. И збирот од 516.000 прекини, колку што беа забележани минатата година. Вкупната должина на застојот е дури малку пократка отколку во 2023 година, но имаше уште 2.000 прекини и тие вкупно траеја подолго – 448.000 часа. Значи повеќе од 50 години лазење низ стагнација.
За професионалните возачи, Германија стана стапица, вели Свен Кравинкел, сопственик на семејна компанија за камиони од Елсдорф. Ова не само што ги чини возачите нерви, туку и го чини сопственикот на компанијата: камион што е закочен не заработува пари, а платата на возачот оди кај нив. Крачвинкел тврди дека надвор од Германија не е ни приближно толку лошо: во Шпанија или Франција тој проценува дека камионот ќе помине околу 850 километри за еден работен ден, а во Германија ќе има среќа ако успее да помине 500.
Компанијата Елсдорф е во Северна Рајна-Вестфалија. Тоа не е само најнаселената германска покраина, туку според статистиката на ADAC, таа е убедливо најлоша за возачите. Тоа претставува една третина од сообраќајниот метеж во Германија, иако сочинува само 17 отсто од автопатиштата во земјата. Низ оваа провинција не поминува само домашен транспорт, туку и транспорт од исток кон запад на Европа, од север кон југ. Поради толку густ сообраќај, патиштата во таа покраина мора постојано да се реновираат, а тоа изнесува две третини од работите на патиштата!
Крачвинкел го потврдува ова: „Можете да се движите низ Келн, на пример, доцна навечер или навечер, ако сакате да избегнете гужви“. Мораме да планираме за сето тоа, бидејќи за нас сето тоа се трошоците за Баварија (17 проценти) и Баден-Виртемберг (9 проценти) по бројот на прекини. Но, и во однос на вкупната должина на одложувањата (31,5 проценти) и времето поминато во одложувања (34,6 проценти), Северна Рајна-Вестфалија е неприкосновен крал на ужасите на германските автопати.
Соборен е уште еден рекорд од 2023 година: тогаш најдолгиот сообраќаен метеж беше долг „само“ педесет километри, а минатата година имаше еден од над 70 километри. И нема совет за возачите, особено за време на празниците. Апсолутно најлошо е во пресрет на долгите викенди, како што е минатогодишниот петок пред Педесетница на 17 мај (2.500 часа застој на околу 5.200 километри). Инаку, малку полоши денови обично се среда и четврток.
Германскиот ADAC инсистира на тоа дека многу одложувања, особено оние поради работи на патиштата, може донекаде да се ублажат со подобро планирање и побрза работа: на тендерите главниот критериум е редовно цената, а не колку долго ќе трае работата. ADAC, исто така, се приклучи на гласните критики на плановите, првенствено на германските демохристијани (CDU/CSU), за укинување на „Deutschlandticket“, месечен билет за градски и меѓуградски или регионален, воз, автобус и трамвај низ Германија, пренесува Дојче Веле.
Свет
Санторини не мирува, нов силен земјотрес регистриран пред неполн час, ова се информациите

Земјотрес со јачина од 5,3 степени според Рихтеровата скала е регистриран во понеделник, 10 февруари, во 21 часот и 16 минути во областа Санторини во Грција. Според достапните податоци, епицентарот на земјотресот бил лоциран во областа со географски координати на географска ширина 36,6741 и географска должина 25,6137.
Епицентарот на земјотресот, според податоците на Европско-медитеранскиот сеизмолошки центар, се наоѓа на длабочина од приближно 14 километри југозападно од областа Камарион, под површината на земјата.

ФОТО: ЕМСЦ
-
Хороскоп1 ден
Хороскоп за петок (21 февруари)
-
Хороскоп7 часа
Хороскоп за сабота (22 февруари)
-
Култура1 ден
Три децении монашко служење и духовно татковство на Епископ Партениј, Игумен Бигорски
-
Македонија2 дена
Нова бензинска станица на ЛУКОИЛ во Гостивар, целосно модернизиран објект во населба Драчево
-
Автомобили2 дена
Овие половни автомобили значително поскапеа – дали возите еден од нив?
-
Свет2 дена
Научниците предупредуваат: Глобалното топење на глечерите се забрзува
-
Македонија9 часа
Кај Демир Капија – Смоквица до крај на месец мај ќе има измена на сообраќај, односно целосно затворање на „Тунел Т2“
-
Магазин16 часа
Како да ја зачувате батеријата на телефонот: Четири клучни совети